neopolis@neopolis.cat

Avantprojecte de llei de participació ciutadana: bones intencions, però una trampa mortal per a la majoria de municipis catalans

21/09/2025

Una llei que vol garantir drets, però que ofegarà la participació municipal i convertirà els processos en un viacrucis burocràtic que desicentivarà la posada en marxa de projectes deliberatius i la creació d’òrgans. Aquesta és la nostra lectura després de revisar la segona versió de l’avantprojecte de llei de participació ciutadana que ara mateix està en fase d’informació pública i audiència i a la qual presentarem al·legacions.


Què ens preocupa?:

🧭 Una llei que vol garantir drets, però que ofegarà la participació municipal i convertirà els processos en un viacrucis burocràtic que desicentivarà la posada en marxa de projectes deliberatius. Aquesta és la nostra lectura després de revisar la segona versió de l’avantprojecte de llei de participació ciutadana que ara mateix està en fase d’informació pública i audiència.

❗ Què ens preocupa:

⚙️ Planificació rígida: obligar a identificar en 2 mesos i en els seus instruments de planificació les actuacions que s’obriran a participació és viure molt allunyat de la realitat de la immensa majoria d’ajuntaments. El que realment necessiten és cintura, confiança i flexibilitat, no justificacions permanents i vigilància intensiva com si fossin menors d’edat .

🧩 Concreció confusa d’instruments i fases: imposar sempre una fase de “presentació de propostes” és un enfoc clientelar que menysté el que mai hauria de faltar, la deliberació, que és justament on s’hi preveuen una gran quantitat d’excepcions.

💻 Dependència de portals i càrrega digital inassolible: exigir portals específics, gestió contínua i fins i tot oferta d’alfabetització digital a la ciutadania desborda els municipis petits i mitjans. És cert que des d’administracions supramunicipals s’ofereixen plataformes, per cert, no gaire intuïtives i accessibles i de complicada gestió interna. Un despropòsit en tot regla.

📊 Avaluació d’aparador: l’avaluació que millora polítiques és, sobretot, qualitativa. Tanta obligació en avaluació serà inassolible cosa que la convertirà en un tràmit a complir (més burocràcia), no en una actuació de millora.

🧾 Informació i garanties orientades al client: el text estableix un catàleg de mesures de restauració pensat només en clau de drets. Sense parlar mai de deures ni de corresponsabilitat, això consolida un model de ciutadania-consumidora.

Què proposem?:

📜 Llei marc de principis, no manual pas a pas. I si no, que els municipis amb una població inferior a 15.000 o 20.000 habitants tinguin un règim d’aplicació de la llei més flexible i simplificat, no només els de menys de 2.000 tal i com apunta la norma.

🛠️ Suport real: finançament, formació i assistència tècnica perquè els ajuntaments puguin adaptar els processos a les seves necessitats. Menys procediments i normes detallades i més capacitat.

🎓 Democràcia formativa: reforçar la pedagogia sobre el què, el com i el perquè de la deliberació i la democràcia, capacitar a entitats i ciutadania per tal que es comportin com a ciutadans amb l’objectiu de millorar la qualitat de les deliberacions en els processos, no per multiplicar els canals de queixa i fomentar l’individualisme i l’egoisme.

⚖️ Menys és més: una bona llei ha de facilitar i estimular la participació, no fer-la inviable.

Cliqueu aquí per accedir a l’avantprojecte de llei de participació ciutadana

Etiquetes


© Neòpolis 2025

Buscar